هر آنچه باید در رابطه با کلونوس بدانید

کلونوس نوعی بیماری عصبی بوده و زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های عصبی مربوط به کنترل عضلات دچار آسیب‌دیدگی شوند. این آسیب‌ها می‌توانند موجب انقباض عضلانی ناخواسته یا اسپاسم شوند. در این مقاله به بررسی و معرفی کلونوسبه همراه عواملی که در ایجاد آن دخالت دارند خواهیم پرداخت، در حقیقت این مشکل اگر مورد درمان قرار نگیرد می‌تواند تبعات زیادی را برای افراد مبتلا به همراه داشته باشد.

کلونوس

علت‌های ایجاد مشکل عصبی کلونوس

با اینکه محققان هنوز علت دقیق مشکل عصبی کلونوس را نمی‌دانند اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی آن عبور از عصب آسیب‌دیده درون مغز می‌باشد. تعدادی از بیماری‌های مزمن با کلونوس همراه هستند و نیاز به درمان تخصصی دارند. برخی از شرایط مرتبط با کلونوس در زیر آورده شده است که به آن‌ها خواهیم پرداخت:

√ مولتیپل اسکلروز: یک اختلال خود ایمنی بوده که به محافظ‌های اطراف اعصاب حمله کرده و عملکرد سیگنال‌های عصبیدر مغز را مختل می‌سازد.

√ سکته مغزی: این مشکل به دلیل لخته شدن خون رخ می‌دهد. در صورتیکه سکته مغزی به بخشی از مغز که حرکت را کنترل می‌کند آسیب وارد نماید، سکته مغزی با کلونوس همراه خواهد بود.

√ عفونت: برخی از عفونت‌ها همانند مننژیت یا انسفالیت اگر شدید باشند می‌توانند به مغز یا عصب‌های مغز آسیب برسانند، لازم به ذکر است که برخی آسیب‌ها همانند سرماخوردگی‌های شدید می‌توانند به عصب‌های مغز و یا نخاع آسیب برساند.

√ سندرم سروتونین: این سندرم یک واکنش بالقوه خطرناک بوده که در صورت ایجاد بیش از حد سروتین در بدن ایجاد می‌گردد، این افزایش می‌تواند به دلیل مصرف دوزهای بالای دارو و یا مخلوط کردن داروهای خاص پزشکی شکل گیرد. بد نیست بدانید که تومورهای مغزی سبب می‌شوند که کلونوس ایجاد گردد. علت‌های دیگری در رابطه با ایجاد این مشکل وجود دارند که توانایی دخیل شدن در سلول‌های مغزی را شامل می‌شوند، از جمله:

  • فلج مغزی
  • بیماری لژیونر
  • آسیب‌های ناشی از مغز
  • پاراپارزی اسپاستیک ارثی
  • نارسایی کلیه یا کبد
  • مصرف مواد مخدر همچون ترامادول

آزمایش‌های مربوط به کلونوس

کلونوس

پزشکان برای تشخیص کلونوس ابتدا آسیب‌ها را مورد بررسی قرار داده و حتما انقباض عضلات مورد بررسی قرار خواهد گرفت، زیرا سرعت این انقباض می‌تواند برای پزشک دارای اهمیت بالایی باشد، در ادامه پزشکان برای به کارگیری یک سری آزمایش‌های خاص از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) جهت بررسی آسیب به سلول‌ها یا عصب‌ها استفاده بهره می‌برند.

منبع: آسان طب



نظرات شما عزیزان:

شاتون تراش دو طرفه
ساعت17:21---24 خرداد 1397
تشکر
بسیار عالی بود


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : پنج شنبه 24 خرداد 1397برچسب:کلونوس, | 16:37 | نويسنده : Bahar |